top of page

צ'וקונדה - כדורי קוקוס מתוקים לחג שבועות



פעם, לפני המון שנים כשהייתי בערך בת 8, סבא שלי חזר הביתה בערב חג שבועות ובידו קופסא ענקית של מסטיקים עגולים ביד אחת, וקופסא ענקית של סוכריות ביד השנייה. סבתא הסתכלה עליו במבט תוהה והוא אמר לה שהגיע הזמן להפסיק לעבוד קשה ולהכין צ'וקונדה לחג, כי בישראל הילדים לא אוהבים את זה והם מעדיפים מסטיקים וסוכריות.

צ'וקונדה זה אחד החטיפים הנוסטלגיים של קהילת יהודי קוצ'ין. סבתא שלי נהגה להכין בכל שנה את החטיף הזה שנהגו לזרוק בבית הכנסת לאחר קריאת התורה בשבועות.

כשסבא בא עם המסטיקים והסוכריות זה היה סיומה של תקופה. זאת הייתה השנה האחרונה שבה אכלתי צ'וקונדה.

למחרת אותו יום בחג השבועות, אנשי הקהילה נדהמו מהתעוזה והחדשנות, אבל שנה אח"כ כבר כולם התחילו להביא מסטיקים וסוכריות מסוגים שונים, וככה הצ'וקונדה הפכה להיות חלק מההיסטוריה. היעלמותה של הצ'וקונדה הייתה סמל לתהליך שעברה הקהילה עם העלייה לארץ ישראל, והשארת המסורת מאחור בניסיון להיות חלק מכור ההיתוך הישראלי.

בשנים האחרונות הדור הצעיר מחזיר עטרה ליושנה, החיבור לשורשים ולמקורות תופס תאוצה, כולנו מבינים היום כמה חשוב לשמר את ההיסטוריה של הקהילה, ופותחים בחזרה את הווילון שההורים שלנו סגרו.

הילדים שלי הם דור חמישי לעולים מקוצ'ין. הם לא הכירו את החטיף הזה, אבל מאז שהתחלתי להכין, הם התלהבו בטירוף וכל שנה לא מוותרים על זה!

צ'וקונדה זה בעצם כדורים קטנים של סולת וקוקוס, בתיבול של הל, מטוגנים בשמן עמוק. ניתן גם לאפות אותם בתנור בגירסא הבריאה יותר, אבל בשביל חטיף שאוכלים פעם בשנה, אני באופן אישי מעדיפה את זו. המטוגנת!


חומרים:

1 כוס קוקוס

1 כוס סולת

1.5 כוסות קמח

הל טחון מ 7-8 זרעים

1 כפית אבקת אפיה

1 כף שמן

1 ביצה

1/2 כוס מים

1/2 כוס סוכר

מעט מלח

שמן לטיגון


הכנה:

  1. בסיר קטן מבשלים את המים עם הסוכר והמלח עד שהסוכר נמס, ומקררים היטב

  2. בקערה עמוקה שמים את כל החומרים היבשים ומערבבים היטב

  3. מוסיפים את הביצה, נוזל הסוכר והשמן

  4. לשים היטב את הבצק. במידה והוא דביק, ניתן להוסיף מעט קמח

  5. יוצרים עיגולים קטנים בגודל 1 ס"מ ומניחים בתבנית שטוחה אחד ליד השני עם מרווח שלא ידבקו

  6. מחממים שמן בסיר עמוק

  7. מטגנים את הכדורים עד שהם מקבלים צבע שחום

  8. מקררים היטב ושומרים בקופסא אטומה היטב




פוסטים קשורים

הצג הכול

Comentários


bottom of page